12 sep in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Nederlanders zijn amper bewust bezig met het milieu, meldt RTL. De helft van Nederland scheidt afval, doucht korter en zet de verwarming lager. Maatregelen die meer besparen - trein in plaats van de auto, zonnepanelen op het dak - nemen we nauwelijks. Dat blijkt uit onderzoek van SAMR en Heartbeat Strategy onder ruim 1.000 consumenten. 'We' zijn er niet van overtuigd dat we echt iets kunnen veranderen. Ook denken 'we' dat milieubewust handelen teveel tijd en geld kost. Eén op de vijf Nederlanders zegt zijn gedrag niet uit zichzelf aan te passen. Wel verwachten we dat bedrijven maatregelen nemen.

Schotland start een nieuwe campagne tegen ‘ongezonde, onnodige snacks’ in de strijd tegen kinderobesitas. Zij willen een strengere strategie opstellen dan onlangs in Groot-Brittannië is geformuleerd. Uit onderzoek van de Food Standards Scotland (FSS) blijkt dat een gemiddelde 4- tot 10-jarige jaarlijks 110.000 calorieën uit snacks binnenkrijgt. Daarnaast drinken ze gemiddeld 48 liter frisdrank per jaar, wat goed is voor bijna 20.000 calorieën. FSS wil met de nieuwe campagne zorgen dat mensen ongezonde snacks laten staan of ze ruilen voor iets gezonds. Verder wil de organisatie een suikertaks en een einde aan reclame voor en aanbiedingen van junk food.

Koffieketen Starbucks wil de komende vijf jaar de verkoop van thee vergroten naar $3 miljard. Dit wil het bedrijf bereiken door de thee-lijn Teavana in Oost-Aziatische landen op de markt te brengen. Starbucks hoopt eind 2019 3.400 vestigingen te hebben in China. In dat land is de thee-markt tienmaal groter dan de markt voor koffie. Starbucks vindt zijn nieuwe thee-dranken een goed antwoord op de groeiende vraag naar gezonde producten. In 2012 introduceerde Starbucks Teavana in de VS. Vorig jaar nam de verkoop van de thee-dranken met 12% toe, met als topper de ijsthee, die met 29% steeg.

De ‘regel’ dat je eten dat op de grond valt binnen 5 seconden veilig kunt eten omdat er dan nog geen bacteriën op zitten, is onderuitgehaald. Het is wel degelijk zo dat hoe langer het contact met een oppervlakte duurt, hoe meer bacteriën erop terecht komen. Toch zijn er ook bacteriën die minder dan een seconde nodig hebben om het eten te bereiken. Als een product veel vocht bevat (zoals watermeloen), bereiken bacteriën het voedsel sneller. Qua ondergrond had vloerbedekking de kleinste overdracht van bacteriën. Tegels, rvs en hout blijken grotere besmettingshaarden.

Wetenschappers brachten voor het eerst in kaart wat pesticidengebruik in de landbouw betekent voor de Europese reptielenpopulatie. Wereldwijd bestaan er zo'n 10.000 soorten reptielen, in Europa leven er zo'n 150 soorten. Uit de studie blijkt dat het blootstellingsrisico vooral in het zuiden van Europa groot is. Daar is de overlap tussen reptielenhabitats en landbouwactiviteiten het grootst. Zo zijn wijngaarden een geliefde habitat voor veel hagedissen, maar tegelijk een omgeving waar veel pesticiden gebruikt worden. De auteurs concluderen op grond van hun onderzoek dat een derde van alle Europese reptielensoorten bedreigd wordt door pesticidengebruik in de landbouw.

Het Zwitserse veredelingsbedrijf Syngenta en het Nederlandse Rijk Zwaan gaan samenwerken. Vanaf nu mogen beide bedrijven volledig vrij beschikken over elkaars genetisch material. Daarvoor tekenden zij op 9 september een kruislicentie-overeenkomst voor natuurlijke eigenschappen in groenten. Door van elkaars innovaties gebruik te maken, hopen ze met nieuwe en betere groenterassen te komen. De overeenkomst is het directe gevolg van de gesprekken die hebben geleid tot de oprichting van het International Licensing Platform Vegetable (ILP). Beide bedrijven behoren tot de oprichters.

Bij het kopen van vlees laten consumenten het belang van dierenwelzijn steeds vaker meewegen. Waar consumenten het vlees kopen, bij een full service supermarkt of de discounter, bij een landelijke of een regionale formule, speelt daarbij geen rol. Dat is één van de conclusies uit de 5e editie van de Vion Consumer Monitor (GfK huishoudpanel). Een meerderheid van de 2500 ondervraagde huishoudens vindt vlees een belangrijk onderdeel van hun voeding, al hoeft het niet dagelijks op het menu te staan. Als de consument kiest voor vlees, wil ze steeds vaker kwaliteit, meent Vion.

Ooit barstte het in New York Harbor van de oesters en kende de stad een bloeiende oestercultuur. Baggeractiviteiten en vervuiling maakten daar een einde aan. Maar het NYC Department of Environmental Protection probeert de oesterbedden weer terug te brengen, omdat ze voor schoner water zorgen en tevens functioneren als stormbeveiliging. De autoriteiten hebben daarom duizenden oesterlarven uitgezet op kunstmatige riffen van schelpen en porseleinscherven. Pikant detail: dat porselein is afkomstig van 5.000 in kleine stukjes geslagen porseleinen toiletpotten. Huh? De stad installeerde in zijn openbare scholen nieuwe, waterbesparende potten. Porselein is prima oesterbedmateriaal. Win-win, aldus Grist.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

ton voncken

Biogrondstoffen en Groen Gas

Likes vandaag

Yneke Kootstra

Humane gezondheid

Likes vandaag

Joep Goossens

Consument, gepensioneerd

Likes vandaag

Jos Verstraten

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Rene Smit

toerisme & yoga

Likes vandaag

Geert-Jan van der Burgt

Land- en tuinbouw

Likes vandaag